Sådan bør du planlægge ugen
At planlægge sin uge således du opnår dit store mål for året, er en svær opgave, men med denne struktur vil du kunne opnå stort set “hvad du vil”. Det handler mest af alt om at tage et stort abstrakt mål og skære det ud til mindre projekter. Når du så har dine projekter, skal der brainstormes lidt over hvilke aktiviteter som skal til, for at du kommer tættere på målet uge for uge.
Et stort mål skåret ud til mindre projekter, skåret ud til definerede VITALE opgaver ugentligt, som herefter laves til SINGLE FOKUS opgaver, er en “winning strategy”.
Step 1: Sæt et stort mål for året
Jeg plejer at sige, at gennemsnitlige mennesker får gennemsnitlige resultater. Når vi arbejder med målsætninger, vil det KUN gavne os at sætte dem højt. Vi kan sammenligne det lidt med Parkinsons Lov: “work expands to fill the time allotted for its completion”, hvilket oversat til dansk betyder: “En opgave tager den tid, vi afsætter til den”.
Hvis vi afsætter 30 dage til at gøre huset rent, vil det tage 30 dage, men hvis vi afsætter 3 dage, vil vi oftest kunne nå det på 3 dage.
Det samme gælder også for målsætninger. Vi opnår de mål (eller tæt på), som vi sætter os for. Det eneste vi mangler for at opnå dem, er små smarte daglige valg + tid + vedholdenhed og et solidt system for at kunne eksekvere på de rigtige handlinger.
Step 2: Brainstorm i 15-20 min over handlinger
Store mål kræver delmål og derfor brainstormer jeg altid over hvilke handlinger jeg kan tage, for at komme mod målet. Desto bedre du bliver til at forvandle dit store mål til faser, projekter og handlinger, desto nemmere bliver det at eksekvere på det hele.
Eksempel: Jeg vil opnå 6.000 nye følgere på instagram.
Brainstorm: Nye værdiskabende opslag, live på instagram med andre profiler, live Q&A’s, engager mig med mine følgere, indsæt min instagram profil på alt jeg laver, få store profiler til at dele mit indhold.. osv.
Step 3: Skab månedlige delmål
Nu har jeg målet fastlagt og har brug for nogle delmål at sigte efter. Her laver jeg en udregning, hvis vi tager udgangspunkt i målet: “Jeg vil opnå 6.000 nye følgere på instagram”.
Delmålene bliver så følgende: 6.000 / 12 = 500 følgere om måneden.
For at skære det endnu mere ud, tager jeg 500 og dividerer med 4 (fire uger i en måned) = 125 nye følgere om ugen.
Nu har jeg noget meget konkret at sigte efter.
Step 4: Planlæg din uge med 90 min fokus sessioner
Garry Keller skrev i sin bog The One Thing: “What’s the One Thing you can do this week (day/month or year) such that by doing it, everything else would be easier or unnecessary?”. Det er en ret god sætning, som jeg bruger til at få de mest VITALE opgaver på dagsplan udført.
Hver søndag sidder jeg med mine mål for året, med fokus på målet for ugen, som jeg jo ved er nøje udregnet og derfor kan stole på.
Spørgsmål til mig selv: “Hvad kan jeg gøre denne uge, for at opnå 125 følgere på instagram?”
Her laver jeg så en brainstorm session igen. Jeg kigger også på min COULD DO liste (jeg tror ikke på TO DO lister) og ser om der er nogle gode ideer, som min hjerne i løbet af sidste uge fik frem. Jeg bruger min COULD DO liste som en mental buffer, hvor samtlige ideer bliver samlet hele tiden.
Når min brainstorm session er klar, kigger jeg på mine fund og vælger så de mest vitale handlinger ud. Det kunne se sådan her ud:
Mandag: 3 værdiskabende IG opslag (90 min fokus session)
Tirsdag: Like og kommenter på 20 profilers opslag (90 min fokus session)
Onsdag: Research og ræk ud til 5 podcast og bed om gæstetaler plads (90 min fokus session)
Torsdag: 5 engagerende stories (90 min fokus session)
Fredag: LIVE på IG
Opsummering:
Sæt dig et stort mål
Bræk det ned til projekter / delmål for året
Ha en ugentlig rutine med brainstorm og planlægning af handlinger
EKSEKVER via 90 minutters fokus sessioner
90 minutters fokus sessioner
En fokus session på 90 minutter er 90 minutter, som jeg allokerer tid til at lave en ting. En opgave, som jeg fokuserer 100% på. Det betyder at jeg ikke bliver forstyrret af noget. Min telefon er væk. Jeg har DEEP WORK musik i ørene og laver vitterligt ingenting end opgaven. Ingen nyhedssites. Ingen e-mail håndtering. Ingenting andet end opgaven.
Tak fordi du læste med. Del gerne min blog med andre som du tror kunne gå gavn af indholdet.
Bh. Mike Radoor